Zdrava prehrana tokom pandemije bolesti COVID-19

Nesigurnost koja vas vjerovatno prožima u vezi s pandemijom nove virusne bolesti COVID-19 može se ublažiti preuzimanjem stvari u svoje ruke. Promjena načina rada i općenito života donosi brojne izazove, ali i mnoštvo prednosti. Vjerovatno trošite manje vremena na prijevoz na posao, putovanja i druge aktivnosti te više vremena provodite kod kuće. To vam ostavlja više vremena za odluku o zdravom načinu života da biste odgovarajućom fizičkom aktivnošću, uzimanjem dovoljne količine tečnosti i zdravom prehranom ojačali imunološki sistem.

Dakle, posvetimo se pitanju kako ćete se pobrinuti za to da od sada na vašem tanjiru budu zdravi obroci. Pročitajte pet savjeta koje smo pripremili za vas, zasučite rukave i prionite na posao.  

1.    Planirajte jelovnik 

Mnogi ljudi razmišljaju o hrani tek kada im počne kruljiti u stomaku. Da li ste i vi među njima? Ako jeste, znate da baš u takvim slučajevima praznite frižider i jedete nezdravu hranu. Zbog toga vam savjetujemo da za sebe i svoju porodicu pripremite mjesečni jelovnik koji će sadržavati 3–5 obroka na dan. Ideje za zdrava jela možete pronaći u kuharskim knjigama i na blogovima. Bez brige, ima ih na pretek i za kuharske početnike!

Zatim pretvorite jelovnik u spisak za kupovinu zavisno od broja ljudi u vašem domaćinstvu. Provjerite koje namirnice sa spiska već imate kod kuće i šta vam još treba, a trgovinu posjetite samo jednom mjesečno ili svakih 14 dana, naoružani spiskom za kupovinu. Međutim, hranu također možete naručiti putem interneta i izbjeći rizik od infekcije koronavirusom i istovremeno uštedjeti novac jer će vam to olakšati izbjegavanje kupovine nepotrebnih proizvoda koji vam se nude u trgovinama. 

2.    Uvažavajte principe zdrave prehrane

Polovina svakog vašeg zdravog glavnog obroka trebala bi se sastojati od povrća, četvrtina od bjelančevina i četvrtina od ugljikohidrata. Tome dodajte salatu i čašu vode i zdrav obrok je pripremljen!

Principi zdrave prehrane

  • Odaberite osnovne namirnice bogate hranjivim tvarima poput svježeg sezonskog voća i povrća te integralnih proizvoda. 
  • Od namirnica bogatih ugljikohidratima odaberite punovrijedne proizvode poput žitarica, kaša, integralnog hljeba i tjestenine. 
  • Svježi sir, jaja i mahunarke su proteinske namirnice koje bi trebale biti svakodnevno na vašem tanjiru. Konzumaciju ribe preporučujemo jedanput do dva puta sedmično, a meso bez masnoća možete si priuštiti najviše četiri puta sedmično.
  • Od masnoća radije birajte zdravija biljna ulja nego masti životinjskog porijekla. 
  • U širokom luku izbjegavajte masne grickalice i unaprijed pripremljenu hranu.

Za sada nema dokaza da se novi koronavirus prenosi hranom.

3.    Smanjite vjerovatnoću infekcije koronavirusom putem namirnica

Trenutno nema dokaza da se novi koronavirus prenosi hranom, što znači da se virus ne razmnožava na hrani ili u njoj. Međutim, postoji teoretska mogućnost da pacijenti kihanjem, kašljanjem ili dodirom zaraženih ruku u trgovini prenesu virus na ambalažu ili hranu koji se zatim prenosi na kupca putem kontakta sluznice sa zaraženim proizvodom. 

Tu vrstu prijenosa možete izbjeći:

  • dosljednim i pravilnim pranjem ruku
  • što rjeđim dodirivanjem proizvoda
  • pranjem svježeg voća i povrća tečnom vodom
  • termičkom obradom hrane jer je koronavirus osjetljiv na visoke temperature
  • odgovarajućim skladištenjem namirnica

4.    Odaberite lokalno uzgojenu hranu

Konzumacija hrane koju proizvode lokalni proizvođači, prerađivači i uzgajivači donosi vam brojne prednosti. Osim što je hranjivija od one koja dolazi u trgovine iz udaljenih mjesta, kupovina lokalno uzgojene hrane također pomaže u zaštiti okoliša i povećanju prehrambene samodostatnosti, a stvara i poslovnu priliku za lokalne poljoprivrednike i proizvođače.

Regulisana crijevna mikroflora je ključna za jak imunološki sistem jer se čak 70% ćelija imunološkog sistema nalazi u crijevima. 

5.    Uključite u svoju prehranu dodatke prehrani koji su potrebni vašem tijelu 

Ostanite zdravi! Ako se hranite raznoliko, u principu nema potrebe za uzimanjem dodataka prehrani. Međutim, preporučujemo vam konzumaciju probiotika koji obezbjeđuju regulisanu probavu i uravnoteženu crijevnu mikrofloru. Uravnotežena crijevna mikroflora je ključna za jak imunološki sistem jer se čak 70% ćelija imunološkog sistema nalazi u crijevima. Ostanite zdravi! 

Izvor: NIJZ, Prehranski nasveti, namenjeni posameznikom in družinam v času nove virusne bolezni COVID-19, 2020
www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/publikacije-datoteke/prirocnik_koncni_1.pdf

back to top