Izvori vitamina D

Urša Jarc, mr. ph.
Ljudsko tijelo samo može proizvesti vitamin D u koži uz djelovanje sunčeve svjetlosti ili unosom hrane koja ga sadrži. Posebno u zimskim mjesecima, od oktobra do aprila, prehranom je teško unijeti dovoljne količine vitamina D u tijelo zbog čega je logično da ga nadoknadimo pomoću dodataka prehrani kod svih starosnih skupina.

Vitamin D nastaje pomoću djelovanja UV zraka u koži većine kičmenjaka i određenih vrsta gljiva. Životinje sintetiziraju vitamin D u obliku vitamina D3 dok u gljivama nastaje vitamin D2. Biljke sadrže vrlo nisku koncentraciju vitamina D.

Vitamin D u hrani

Značajne količine vitamina D prirodno sadrže samo neke prehrambene namirnice zbog čega su u nekim državama dostupni određeni proizvodi obogaćeni vitaminom D. U SAD-u vitamin D počeo se dodavati u mlijeko već 30-tih godina prošlog stoljeća te je na taj način rahitis kod djece praktičkno iskorijenjen.

Najvažniji izvor vitamina D u hrani je riblje ulje, masne ribe, kao što su losos, skuša i sardine, te jetra i žumanjak.

Izvori vitamina D u prehrani

Proizvodnja vitamina D

Budući da se proizvodnja vitamina D uz djelovanje sunčeve svjetlosti odvija u dva stepena, pri dužoj izloženosti suncu naše tijelo ne može proizvesti previše vitamina D. Naime, samo prvi stepen proizvodnje vitamina D ovisi o UV zrakama, a tokom drugog stepena proizvede se onoliko vitamina D koliko je tijelu potrebno.

Pri redovnoj izloženosti sunčevoj svjetlosti tokom sunčanih mjeseci nije potrebno dodavati vitamin D. U slučaju niske izloženosti sunčevoj svjetlosti od oktobra do aprila unos vitamina D prehranom postaje vrlo važan.

Posebno je važno obratiti pažnju na populaciju koja ni u proljeće nije dovoljno izložena sunčevoj svjetlosti, npr. dojenčad, adolescenti i starije osobe koje se zadržavaju u zatvorenim prostorijama.

Nedostatak vitamina D posebno pogađa dojenčad, djecu i starije osobe.

Dodaci prehrani s vitaminom D

Na tržištu je dostupno mnogo različitih dodataka prehrani koji sadrže vitamin D. Dostupne su i prehrambene namirnice obogaćene vitaminom D, kao što su mlijeko i dječja hrana.

Udruženja pedijatara trenutačno preporučuju da se prehrani djece do 1. godine starosti dodaje 400 IU (internacionalne jedinice) vitamina D dnevno što odgovara 10 µg, a u prehranu tinejdžera od 400 do 1000 IU/dan.

Osim toga preporučuje se uzimanje vitamina D u uljanoj suspenziji jer u tom obliku nema potrebe za pomoćnim supstancama za održavanje stabilnosti koje mogu izazvati alergijsku reakciju.

Za pravilan rast i razvoj kostiju preporučuju se kapi WAYA® D3 i to doza od 7 kapi za dojenčad i djecu do 2. godine starosti. Ova doza sadrži 400 IU (10 µg) vitamina D3 pored toga i probiotičku kulturu Lactobacillus rhamnosus GG za uravnoteženu mikrofloru.

Izvor: 

  1. Benedik E., Fidler Mis N. New recommendations for vitamin D intake. Zdrav Vestn 2013; 82 supl 1: I-145–51.

Odaberite provjereni kvalitet

back to top